2013. március 20. szerda 08:38

Lecsaptuk, mint a taxiórát

Írta:  Z.R.
Értékelés:
(6 szavazat)

Minőségi személyszállítás avagy ?mellesleg?-taxizás

 taxis 

?Ha a ?90-es években láttunk egy aranyláncos fazont, nyeglén ? önbizalommal telve, fél-mosollyal a bajsza alatt ? nyitott szájjal rágózni, és ha még a kezében ? csuklónál befelé fordítva - volt egy szemtelenül vastag bőr ?brifkó? is, és a másik kezében egy szőrös kulcstartót lóbálva menőzött a kocsi-kulcsával, akkor az csak egy TAXIS lehetett!

A Taxisok nagy ?királyok?voltak akkoriban! És most???? ? K. B.

 

Van egy olyan szakma, amit mi ? akik egyáltalán nem értünk hozzá ? egyszerűnek vélünk. Ez ma (2013-ban) Magyarországon a TAXIZÁS.

 

A többség úgy gondol a taxisokra, a hosszú évek folyamán ?kivívott? negatív megítélés miatt, mint egy agresszív, inkorrekt társadalmi rétegre.

?Aki nem szeret dolgozni, az belül a kocsijába és elkezd taxizni.? - Pedig nem így van!

 

 

Taxis pro J és kontra L

 

J A taxis jól vezet. A taxis bárhova egyből beparkol, tudja, hogy hol van traffipax, ismeri a várost, mint a tenyerét, egyből tudja a kerülőutakat.

(L Vagy: Az embernek hányingere lesz a fékezésektől, gázadásoktól, karistol a váltóval, ha nyomni kéne, nem megy, a kormányt rángatja.

 

J A taxis jó pszichológus. Figyeli az utast, hogy akar-e beszélgetni, vagy csak csöndben szeretne kinézni az ablakon. Mindkettőt tiszteletben tartja.

(L Vagy: Traktál a politikával, a forgalommal, egészségügyi és egyéb emésztési problémáival vagy a saját elméleteivel.)

 

J A taxis jó politikus. Legalábbis a politikában mindegyikük otthon van, és meggyőződését nem is rejti véka alá, ha a véleményét kérdik. Egészen komoly eszmefuttatásokat tartanak egyesek az Oktogontól a Széna térig.

(L Vagy: Megpróbál politikai meggyőződésünkön tíz perc alatt változtatni, vitát provokál ha nem értünk egyet, és szélsőséges felfogásával kellemetlen ellenszenvet gerjeszt.)

 

J A taxis figyelmes, udvarias. ?Zavarja a zene??, ?Nem zavarja a huzat??, ?A klímát ki(be)kapcsoljam?? Kinyitja az ajtót, kiveszi a csomagot a kezünkből, beteszi a csomagtartóba, de nem ?nyomul?!

(L Vagy: Lehúzza az ablakot, és kikönyököl rajta, mi meg hátul (arcunkban a hajunkkal) fagyoskodunk. Üvölteti a zenét, ezért nem hallja pontosan a címet és máshová visz minket. A csomagunkat az ölünkben szorongatjuk a célállomásig. Legalább szélfogóként használhatjuk!)

 

J A taxis ápolt. A kocsijára is és önmagára nézve is igényes, kellemes illatú, tiszta.

(L Vagy: Olyan, mintha a kocsijában élne, és persze ott nincsen fürdőszoba, viszont büdös az igen!)

 

J A taxis intelligens. Szükségletei, furcsa szokásai rejtve maradnak számunkra.

(L Vagy: Privát beszélgetéseket folytat a telefonján az elmúlt éjszakáról valakivel? Suttyomban szellent, és rákérdezésünkre: ?Mi ez a bűz?? - a csatornákra fogja. Kolbászosat büfizik, majd ártatlan tekintettel ránk fújja, mintha mi sem történt volna!)

 

J A taxis pontos. Mosolygós. Kedves.

(L Vagy: Késik, majd meg van sértődve, mikor ezt szóvá tesszük, ezután már Ellenségnek néz bennünket.)

 

J A taxis korrekt a fuvardíjat illetően. Nem akar átvágni.

(L Vagy: Át akar vágni. Ostobának néz. ?Jaaaj! Elfelejtettem elindítani a taxiórát!?- mondja, és alkudozik a fuvardíj összegére, persze hasraütés-szerűen, saccperkábé.)

 

 

Mi, laikusok, nem is gondolnánk: ahhoz, hogy valaki taxizni kezdjen mennyi mindennek meg kell felelni! Komoly személyi-, és tárgyi feltételeket támasztanak a személyszállítókkal szemben. Számtalan jogszabály és rendelet szabályozza a taxisok működését, amik ? miután beleástam magam a témába ? tényleg nagyon szigorúak!

A törvényi szabályozottság persze az utasok védelmét kívánja szolgálni, arra vonatkozóan, hogy megfelelő minőségű, műszakilag biztonságos autókkal, kulturált, megbízható sofőrökkel tudjunk utazni egyik helyről a másikra.

 

Autószervizünkben igen sok taxis megfordul, és néhányukkal hosszas beszélgetést kezdeményeztem a szakmájukról.

?Nehéz.? ? mondják a legtöbben, de az ember legalább ?szabadnak? érezheti magát. Ez a szabadság azonban csak illúzió! Ha belegondolunk, igazi rabszolgamunka lehet abban az esetben, ha még ?normális? pénzt is szeretnének keresni! ?A normális fizetésért bizony sokat kell menni!? ? mondják.

 

Azt beszélik: ?Onnan lehet tudni, hogy valaki jó-, szakmájának élő, elhivatott taxis, hogy nincs családja?!!!? Sajnos ez azért van így, mert aki ezt a munkát választja, az kénytelen alkonyattól pirkadatig dolgozni! Tehát pont akkor, amikor a család otthon van, együtt van (együtt lehetne), akkor a családfő dolgozik! Amikor pedig hazajön reggel és lefekszik aludni, akkor az asszony és a gyerekek mennek el dolgozni, óvodába, iskolába. Egyre több az olyan megkeseredett fiatal taxis, akik csak az utasokkal és a kollégákkal kommunikálnak, a családdal maximum telefonon. Szeretnék megteremteni a pénzt a családjuk-, vagy a majdani családjuk számára, de ezt a hölgyek közül kevesen tudják kivárni. Szeretik a munkájukat, és néhányan nagyon jók is benne, áldozatot is vállalnak érte, de általában nem tartanak ki mellettük asszonyaik! Tisztelet a kivételnek.

 

Mindannyian megfigyelhettük már, hogy a taxisok néha picit gyorsabban mennek el mellettünk. Cseppet bevágnak elénk, kicsikét mutogatnak, ha nem indulunk el időben, pöttyöt ránk dudálnak, ha bizonytalankodunk, picit-kicsit-cseppet-pöttyöt, így vagy úgy, de idegesítőek. Megkérdeztem néhányukat miért van így?

 

A válasz nagyon egyszerű volt. - ? és erre nem is gondoltam.

A taxisok folyamatosan vezetnek, a városi utakat járják, cirkálnak. Nappal dugóban ülnek, vagy kertek alatt kerülőutakon sietnek a felvett címre, IDŐRE! Sietniük kell, mert ha nem sietnek, akkor nem érnek oda az utasért, és büntetést kapnak. Ilyenkor vagy letiltják őket a rádiós rendelésekről egy időre, vagy egyszerűen pénzbüntetéssel sújtják őket. Hát ezért sietnek gyakran csak egy picit! ? Meg azért is siethetnek, ha az ügyfél siet, és megkéri a taxist: tegye meg amit tud! Hát a taxis megteszi. De csak PICIT! Mindent csak picit. Egy picit gyorsabban, egy picit máshogyan, egy picit levágva a kanyart, egy picit, de csak picit a záróvonalon át?, nem pofátlanul, csak egy picit! - feszegetve a határokat.

 

Muszáj. Muszáj, mert egyébként nem térül meg a napja (több a költsége, mint a bevétele). És ha úgy vesszük, akkor egy taxisnak a FORGALOM a munkája végzésében erősen gátló tényező, tele ? ismét tisztelet a kivételnek ? töketlennel az utakon, akiket kerülgetni kell, anélkül, hogy az autóját összetörté, mert akkor aztán tényleg itt a világvége! Akkor nem tud dolgozni!!!

 

Volt olyan taxisunk, akinek nálunk volt az autója napokig szerelésre, és minden nap bejött megnézni az autóját! Mint egy kórházba bejárt látogatni a Kis Beteget. Megnézte, jó kezekben van-e!?

 

Egyébként a taxisok összetartása példaértékű lehetne mindenki számára. Többször megfigyeltem, hogy egymást hogyan segítik például egy lassabban haladó forgalomban! Egyszerűen ?csinálják egymásnak az utat?, mintha táncolnának, keringőznének, villantanak, és intenek, és átengedik-, beengedik egymást! Egyszerűen számíthatnak egymásra! Azért is jó, hogy összetartanak, mert manapság simán megtörténik, hogy konkrétan valaki segítségére kell sietni(!) akit megtámadtak, vagy balesetet szenvedett. És a FIÚK-ra ilyenkor is lehet számítani!

 

A költségek minél gyorsabb kitermelésére hajtanak a taxisok. Ki kell termelniük a tagdíjat (havi 50-70 ezer forint), hogy címet kaphassanak. Az autó műszaki állapotát is fenn kell tudni tartani, tankolni kell, takarítani vagy takaríttatni, mosatni kell a kocsit, vállalkozóként könyveltetni, adózni? Ha jól kalkulálok, akkor az első 120-140 ezer forint megkeresése után lehetséges csak egyáltalán az, hogy az ember saját magának is keressen valamit.

A legnagyobb forgalmuk - csütörtök, péntek és szombat estétől hajnalig ? van, de ez is időszakonként lüktetve változik. Ilyenkor nyomni kell ezerrel, mert ha a rádión felvett címre az autó nem érkezik meg időre, akkor azonnal, éppen a csúcsidőben letiltják a rádióról?

 

Summázva megállapíthatjuk, hogy ezt a szakmát is van, aki professzionális szintre emelte ,, hivatásként űzi, és van olyan is sajnos, aki nem-, vagy jó esetben: még nem? A lehetőség mindenkinek adott.

 

Részünkről, az Utasok részéről a lényeg, hogy erősödik a verseny a taxi-társaságok között, és ez a tény a mi ? azaz az Utasok ? előnyére válhat majd, hiszen mindenki Értünk verseng, ezért remélhetőleg csak a jók, és azokon belül is a legjobbak maradnak majd meg az utakon hosszú távon, mint a MESÉBEN!

 

Tény, hogy mostában egyre többen ismerjük el a Taxisok munkáját, nagyra becsüljük áldozatvállalásukat a Szakmájuk iránt.

 

Az Autógáz Ász Kft. kiemelt figyelmet fordít a TAXISOKRA!

 

Tudjuk, hogy az autó a napi megélhetést jelenti számukra, ezért segítjük őket munkájukban oly módon, hogy még gyorsabban, még hatékonyabban és még pontosabban dolgozunk, garantált-, és számukra is kedvező árakon.

 

- Az árakat ?lecsaptuk, mint a taxiórát?! - www.autogazasz.hu

 

 

A hozzászóláshoz be kell jelentkezned