Autógáz

Értékelés:
(30 szavazat)

co2A magas benzinárak mellett egyre gyakoribb téma az autógáz itthon is. Az autógáz kifejezetten járművek számára tervezett speciális gáz üzemanyag. Az autógáz, illetve folyékony gáz néven ismert fosszilis tüzelőanyag, ami propán és bután gázból tevődik össze. Az LPG (Liquefied Petroleum Gas) tiszta, sokoldalú és biztonságos üzemanyag. A benzinnel ellentétben nem tartalmaz olyan káros összetevőket, mint a benzol. Szénhidrogének keveréke, mely normál hőmérsékleten folyékony. Az autógáz üzemanyag szinte teljesen kén- és korommentes, szén-dioxid-kibocsátása az elégéskor közel 15 százalékkal kevesebb, mint a benzin esetében.

 

Az LPG tüzelőanyagok nagyon jó kopogásállóak a magas oktánszámból kifolyólag. A modern autók előgyújtás szabályzása egy speciálisan a motor paramétereire hangolt gyújtástérkép és a kopogásérzékelő jelei alapján történik. Így gázüzemben nagyobb előgyújtás engedhető meg. A kedvező nyomás és gyulladási viszonyok következtében lágyabb, elnyújtottabb égés zajlik le a hengerekben. Az LPG pillanatnyilag a rendelkezésre álló leghozzáférhetőbb alternatív üzemanyagtípus ma Magyarországon. Több százezer forintot takarítanak meg minden évben autótulajdonosok és flottaüzemeltetők azáltal, hogy gázüzemre váltanak.

Gázüzemre átalakított járművel közlekedni biztonságos, olcsó és az autónk által okozott környezeti terhelést is csökkenti. Emellett a jármű élettartamára is jótékony hatással van. A gázzal üzemelő motor olajcsere periódusa megnő, mivel a kenőolajat nem higítja fel a hengerek faláról belekerült benzin. A gáz nem zsíroldó, ezáltal tovább megmarad az olaj kenőképessége. A kisebb kopás miatt a motor tovább üzemel teljesítménycsökkenés nélkül. A gáz halmazállapotú hajtóanyagok tökéletesen elkeverhetők a motorba jutó levegővel. A legjelentősebb előnyük abban van, hogy egyszerű szénhidrogén vegyületeket tartalmaznak, nem úgy mint a hagyományos üzemanyagok. A gáz üzemanyag kevesebb szilárd részecskét és szennyező anyagot tartalmaz mit a hagyományos üzemanyagok.

Az autógáz nem megújuló energiafajta, hanem a lakosság szénhidrogén-ellátása során keletkező ?hulladék", ami nem kerülhet be az országos hálózatba. A folyékony autógáz ? ami nem keverendő a földgázzal ? propán-bután keverék, amellyel a jelenlegi árviszonyok mellett kb. 40-50%-kal olcsóbban utazhatunk, mint benzinnel. Leginkább a sokat autózó és a nagy fogyasztású járművel rendelkezők élvezhetik előnyeit. A motortól, az autógáz berendezéstől valamint a gázösszetételtől és a vezetési stílustól függően a benzinre átszámított fogyasztás 15-20%-kal növekedhet.

Az utólagosan kettős üzemre való átállítás elterjedtebb hazánkban, ami a legújabb szekvenciális technikával és pótkerék tartállyal, már 200 ezer forint alatti összegből is megoldható, ehhez jön természetesen a hatósági vizsga költsége. Egy átlagos autónál a beruházás a jelenlegi beszerelési illetve benzin- és autógáz áraknál hazánkban 15-20 ezer kilométer környékén térül meg, ami az átlagos évi menetteljesítménynek felel meg. Tehát a megtérülés teljesen átlagos esetben cirka egy évnek vehető.

A gázhajtású rendszerek az elmúlt tizenegynéhány évben dinamikus változásokon mentek át. A benzines hajtás terén alkalmazott megoldások hasonló fejlődést generáltak a megfelelő rendszereknél a gázüzem terén is. A benzinüzemnél használt rendszereket alapul véve, a mérnökök olyan technikákat igyekeznek kifejleszteni a gázmeghajtásoknál is, melyek a komfort és a vezérlési precizitás szempontjait tekintve nagyon hasonlóak a legújabb benzin befecskendezéses motorokéhoz. Éppen ezért az elmúlt 10 évben az LPG hajtotta rendszerek jó néhány generációját fejlesztették ki, és ez a fejlesztés napjainkban is töretlenül folytatódik.

 

 

A hozzászóláshoz be kell jelentkezned